8. 5. 2009

Evita

S Evitou mám opačný problém než s Bídníky. Znám ji. Až moc dobře (HBO forever).

V MdB se letos roztrhl pytel se známými tituly a hlavně muzikály, které považuji za elitu a které bych spíše hledala v repertoáru nějakého pražského renomovaného divadla s popovými hvězdami v hlavní roli.

Začaly jsme, zas po dlouhé době, skleničkou martini. Eva María Duarte de Perón by ten den oslavila 90. narozeniny. Jak symbolické.

Překvapila délka. Jen 2 hodiny. To je v poslední době podstandard, zdá se mi. Stejně jako u Pekla jsme netrpělivě očekávaly, jakou alternaci chytíme. Nejhorší je, pokud se v jedné roli střídá několik výborných herců - to aby člověk šel víckrát. A tak to bylo i s rolí Cheho - Dušan Vitázek, nebo Ján Jackuliak. Osud zvolil do role elegantního rebela s neuvěřitelnou energií prvního jmenovaného. Jako Juan Perón se nám představil Igor Ondříček (naprostá spokojenost, jeho hlas prostě miluju) a v případě Evity nemohla žádná volba zklamat (Coufalová/Holišová). Pozornost si získal i Jiří Mach v roli využitého lamače dívčích srdcí - zpěváka Magaldiho, který Evu do víru velkoměsta přivedl.

Rozepisovat se tu o ději by bylo asi tak přínosné, jako návod na použití šampónu. Eva Duarte, její cesta na pomyslný argentinský trůn plná vypočítavosti a její rychlý pád do rakve.
Evita je muzikál dvou lidí - Evity a Cheho, ač druhý jmenovaný není ani plnoprávnou postavou děje. Chytlavost hudby je patrně přímo úměrná její znalosti - tedy u mě vrchol blaha, když mi bylo dovoleno slyšet ji naživo. Jen ta čeština je poněkud zarážející. Když člověk kouka na originál, text příliš neřeší. V českém podání si uvědomí, jak moc je to prolezlé politikou. Až to působí zvláštně. Taky uzavřené jeviště pro tento muzikál působí tak trochu klaustrofobním dojmem - stejný pocit jsem měla i u Jesus Christ. Jevišti po celou dobu dominuje vysoká tribuna, ale více než s prostorem se tu hraje se světlem. Přiznané reflektory na jevišti, světlomety aut... Osvěžující.

Jen je nutné zapomenout na film.

Žádné komentáře: