17. 10. 2009

Podzim v Brně - part 4

Krása v diverzitě

Poslední koncert do sbírky. Ale ne na dlouho. U Cinzana jsme s Carthem probrali letošní sezónu a myslím, že jsem konečně nalezla vhodného kulturního kamaráda pro koncertní odbor (divadelní sféra je obsazena (jiným) Ondrou a kino momentálně obstarává euromišoid:)). Takže... more to come. Už bylo na čase.

Zpět ale do sálu Besedního domu, kam na pódium přichází šestice italských virtuózů (ono se to celé jejich uskupení skromně nazývalo I virtuosi Italiani).

Bohuslav Martinů: Smyčcový sextet
Jedním slovem - bizzare. Místy naprosto chaotické, místy naprosto geniální. Ale jisté je, že bych si asi Bohuslava jen tak v neděli odpoledne dobrovolně nepustila. Člověk u tohoto druhu skladby totiž nemůže vypnout mozek a pokud se neobdivuje zajímavým nápadům, tak přemýšlí, jak na něco takového může někdo vůbec přijít. Martinů s tímto sextetem vyhrál i nějakou soutěž.

Luigi Boccherini: Symfonie D dur
K šestici smyčců přibylo ještě více smyčců - včetně jedné slečny, která ovšem seděla tak zastrčeně, že se dá mluvit o man's (string) power. Boccherini je představitel rokoka. Pro mě asi to samé jako baroko. Prostě pěkná hudba, kterou si představí každý druhý pod pojmem "italská klasika". A po pár dnech zážitek prostě vyprchal.

Ennio Morricone: Filmová hudba pro smyčce a flétnu (+ klavír)
Samozřejmě důvod, proč mi tento koncert padl do oka. Flétnu na pódium přinesl takový statný, starší, kulatohlavý muž. Deset minut Morriconeho skladeb (spíše těch lehčích a méně známých) poskládaných bez nějakého většího smyslu za sebe. Poznala jsem pouze Gabriel's Oboe (příčná flétna místo hoboje???) z Mission a jednoho Leoneho (prý Hodný, zlý a ošklivý - mně bohužel tyto věci splývají).

Ottorino Respighi: Dávné tance a árie
Skladatel 20. století, který vychází z baroka. Tudíž opět souhrn skladeb odpovídajících klasické klasice.

Nino Rota: Koncert pro smyčce
Jak programový, tak umělecký vrchol koncertu. Důvod, proč mě napadá jako správná charakteristika tohoto koncertu "diverzita", se skrývá v důmyslném poskládání italských autorů napříč historií i žánry. Máme tu klasika z 18. století, klasika z 20. století a dva zavedené autory filmové hudby a jejich dvě podoby. Rotova "klasická" hudba je v mnohém více podobná filmové hudbě, ale bez nutnosti vázat se na obraz. Hra se zvukem, s nástroji, s postupy... zvlášť krátké, ale bouřlivé finále bylo dokonalým katalyzátorem pocitů, které Rotova směsice tónů dvacet minut budovala.

V hlavě se mi zrodil nový nápad na přednášku na Soundtracon - prozkoumání chronologické koexistence filmové a klasické hudby. Od Prokofjevova Křižníku Potěmkin, přes Milhauda až po Willowa.

Žádné komentáře: