15. 6. 2009

Rehabilitace Kačera Donalda

Je nějaké zvláštní období, kdy se mi vrací a do nového světla staví věci, nad kterými jsem dumala jako malá. Nejprve John Williams a Cavatina, teď mě náhlé prozření zavedlo ještě hlouběji do minulosti.

Kačer Donald - či před tím Mickey Mouse. Jediný komix, který jsem kdy masově četla. Když jsem byla nemocná a nemohla do školy, listovala jsem si starými čísly. První díl, který jsem vlastnila, obsahoval příběh se zelenými potvorami a přepadením výletní lodi. Víc nevím. Všechny výtisky putovaly ještě před dokončením základní školy malým bratrancům, kteří je určitě nikdy neotevřeli. Možná ani nechci vědět, co se s nimi stalo.

Ale proč tato litanie, že? Jeden příběh si vždy získal moji pozornost. Byl o Kačeru Donaldovi, který řídil nákladní loď. Celý příběh řešil, že netuší, jestli pravobok je na lodi vpravo, nebo vlevo. Blbost, řeknete si. Ale mému malému mozečku to nedalo a strávila jsem poměrně dlouhý čas (tak dlouhý, že si to doteď pamatuji) nad filozofováním o tom, jestli je Donald opravdu takový hňup, nebo jsou na lodích nějakým zvláštním způsobem přeházené strany. Pointa, že pravobok je vpravo, mě tehdá vůbec neuspokojovala a tenhle příběh jsem bytostně nesnášela.

Došlo mi to předevčírem. Nevím, jestli na Terminátorovi, nebo před ním, ale spouštěcím mechanizmem bylo slovíčko "port side". Jistě, mé trauma z dětství bylo způsobeno jednoduše tím, že v češtině rozdílné označení stran lodí prostě nevyzní. Tímto se Kačeru Donaldovi veřejně omlouvám.

Žádné komentáře: