3. 3. 2008

Na skle malované

Vyprávíme my vás, nebo vy nás?

Zklamání? Rozhodně ne. Nadšení? Něco málo tomu chybělo.
Možná byla chyba v mém očekávání. Jako kulturní barbar netušíte do čeho jdete a muzikál o Jánošíkovi ve vás vyvolá představu představení ve stylu Koločavy, Máje nebo Znamení kříže. Prostě takové temnější, epické, akčnější podívané (v hlavní roli s nějakým tím zbojníkem). Jenže vás čeká šok v tom případě. Na skle malované je komedie. Pokud by jméno Jánošíka sem tam nezaznělo, mohla by být o komkoliv. Nesnaží se mapovat jeho život, nebo nějakou jeho kapitolu, ale vytrhává především jeho milostné vzplanutí a to ještě prazvláštním způsobem. A pak prostě Jánošík v působivé scéně (zahrnující krom zpěvu obrovský závoj a těhotnou Smrt) umře.

Jak do tohoto jde namontovat komedie? Jánošík volající na své druhy maďarsky, neb si spletl světovou stranu, Jánošík leštící si svůj dlouhý meč (v publiku seděly i 10 leté děti), anděl sdělující čertovi, co všechno je v nebi učí, Jánošík kmitající valaškou při písničce o vodě (po vzoru Studny)...
Tím, že je celý děj koncipován jako vyprávění a postavy na scéně (mínus tři) tedy reálně neexistují, vás nebudu zatěžovat.

Když muzikál, tak hudba. Oficiální zdroj říká jazz-rock, já říkám folk-rock. Ale houby tomu rozumím. Poslouchatelné to bylo, a to až moc dobře. V Městském divadle zpívají všichni krásně, takže není co řešit (mrkněte na XFactor a věnujte pozornost Al xaidě). Jen závěrečná elektronická agónie rvoucí uši mohla být o pár (desítek) decibelů tišší.

A na závěr - už kvůli Dušanu Vitázkovi v hlavní roli to stojí za to vidět.

Žádné komentáře: