14. 4. 2008

"Můj Nestroy..."

Někdo mi říkal, že to bude výborná komedie. Tak komedie ne, ale výborné to bylo...

Už před začátkem bylo jasné, že nejsme na obyčejném díle. Diváci se teprve trousili do sálu a na jevišti seděla u svého stolku herečka, líčila se, kouřila... pak přišel pan Martin Dohnal* (jemuž stačí být sám sebou a zahraje vše výborně), sedl si ke klavíru, konverzoval s herečkou, oblékal se do kostýmu (a kouřil)...

Tma, jen postavy s loučemi a uprostřed rakev. Nestroy je mrtvý. Nebo že by nebyl? Další z jeho fórků?

"Můj Nestroy..." je o lásce. Taková je každá druhá hra? Ale asi ne takto.
Johann Nestroy a Marie Weilerová.
On herec myslící si na velkou kariéru ve vážných rolích, nejlépe celý Hamlet s lebkou v ruce... tedy hlávkou zelí, protože nerad myslí na smrt. Momentálně píšící komediální frašky podle přízemních povídek a vystupující jako baletka ve vídeňském teátru. Ve volných chvílích topící se v alkoholu a podvádějící svoji milenku se svojí manželkou na pracovním stolku.
Ona průměrná jódlerka defakto držící Nestroye nad vodou (ovšem strůjkyně jeho potopení), bojující o jeho úctu a zkousávající všechno, co na ni osud navalí. Není to sympatická postava, ale ve své podstatě je velmi tragická a zajímavá. Navždy po Nestroyově boku, ale nikdy za něj neprovdána. Tak alespoň po jeho smrti spočine ve svatebním v jeho věčném loži.

Byl to silný prožitek. Zase nová dimenze divadelního představení. Nebyla bych to já, kdybych nevyzdvihla scénické provedení. Nic takového jsem ještě neviděla. Divadlo na divadle. Hlediště se najednou ocitlo v pozici zákulisí a kdesi vzadu na jevišti se otevřela nová opona, rozsvítilo světlo, objevily se sedačky a herci odehráli svoje party fiktivnímu publiku. Nápadité, fascinující.

Herecké výkony... dechberoucí. Herce Národního divadla toliko neznám (jmény). Nejvíc obdivu si zaslouží titulní Václav Vašák. Tragické, komické, opilé i romantické momenty sehrál dokonale a z jeviště zmizel minimálně.

Po skončení jsem si řekla jedno. Mít předplatné do dvou brněnských divadel, zblázním se. Ale díky za tyto malé nápady mého okolí, které mi zase rozšíří obzor.

* To jest ten šílený pán, který vedl přednášky Film a hudba

Žádné komentáře: