Na chvíli se přeneseme do Hongkongské kinematografie 80. let. Bylo to období levných akčních béček, která vznikala jak na běžícím páse. Největším akčním hrdinou tehdy byl Chow Yun Fat. Andy Lau v tu dobu ještě připomínal Marky Marka (viděli jste Boogie Nights?) než se přerodil v Marka Wahlberga. Ale ona desítka rolí ročně člověka naučí (časem) herectví...
Rich and Famous/Drifter Love (1987)

Bylo nebylo, do těžkých časů vyrostly tři děti. Nejstarší Yung, jeho nevlastní (řekněme že otcem adoptovaný) bratr Kwok (Andy Lau) a jejich sestřenice Chui. I stane se, že Yung opět podvádí při sázkách na dostihy a tentokrát je chycen. Spolu s Kwokem vyváznou mírně pomláceni a mají ultimátum: peníze nebo prst (a sklenice s formaldehydem hovoří jasně)! Pustí se tedy do riskantního podniku a v mladické nerozvážnosti oberou o kufřík jednoho z bossů triád. To se mu nelíbí a tak zanedlouho klepe zakrvácená Chui na dveře Chaiovi (Chow Yun Fat), aby Kwoka dostal z velkého průšvihu. Chai má pod palcem také nějaké to ilegální impérium. Ale narozdíl od ostatních je to tak trochu lidumil (a gentleman). Naši tři sourozenci tak skončí pod jeho křídly a v jeho službách. Vše by bylo ideální, kdyby Yung nebyl - jak se v dalším díle ukáže - latentní psychopat (pravda, ona prostřelená ruka už nejednoho změnila) a nepostavil se proti svému šéfovi i bratrovi. A tak je poklidná závěrečná svatba změněna v krvavá jatka a nevěsta musí s prostřelenými zády přežít opravdu nepěknou bouračku (a pak vydržet až poumírají ti, co ještě mají co říct). Krev ani nestačí na některých zaschnout a už je Young v poutech odváděn na šest let do lochu.
Je to laciné, je to krvavé, je to opravdu špatně zahrané (ale narozdíl od druhého dílu se na to dá bez problémů dívat). Za zvuků elektronické hudby bez souvislé melodie (nějaký random generátor pro daný žánr?) se tu street fight stylem mlátí nějací lidé, vyprazdňují se tu zásobníky do davu, někteří herci viděli příliš mnoho westernů a Andy Lau umí jen tři herecké polohy - vyjevení (obr 1), ultradrsný výraz (obr 2) a neutrální pohled. Hlavně že je tu plno krve, sekají se prstíky a o hlavu se tu rozbíjí urvané nárazníky. Pár scén vypadá natolik točeno s nadšením, že si až říkáte, jestli to herci přežili bez úhony (například tandemové pády ze schodů).
Rich and Famous II/Heroic Hero/Tragic Hero (1987)

Chow Yun Fat je jediné, co tento krvavý potok drží v korytě. Pak je tu tedy ještě jeden vtipný bodyguard (jménem 6), jehož nenápadné umývání oken bylo opravdu absurdní a (obávám se, že ne zamýšleně) k smíchu. Efekty se tu omezují na oblast "jak divákům vsugerovat, že jsou v okně díry, když tam nejsou". Zbytek technických nedostatků je vyvážen oním proudem krve, který se valí z rozličných otvorů v lidech víc než v prvním díle. Jako studie toho, co všechno se dalo kdysi ufinancovat a vyrobit, je to zajímavé. Pro ostatní, pokud nejsou fanoušky závěru Smrtonosné zbraně 3, ztráta času*.
* a ono je to vlastně fuk
Žádné komentáře:
Okomentovat