14. 8. 2008

House M.D.

Odolávala jsem dlouho a statečně, avšak na konec jsem podlehla. Byla to dlouhá cesta, která trvala osm dní a nocí, ale nakonec skončila. Co ji spustilo? 15 letý bratranec si House ripuje v češtině z Novy, sestra se k nám chodí v podvečery na něj dívat a já se již cítila značně kontaminovaná neustálými spoilery.

Co nás House naučí
  • zvracení krve is a bad sign
  • žluté bělmo is a bad sign
  • ztráta vědomí is a bad sign
  • vždycky to může být rakovina
  • člověk dokáže bez problémů přežít několik infarktů, mrtvic a transplantaci několika orgánů naráz
  • všechny nemoci se projevují stejně a pokaždé jinak
  • z nemocnice pravděpodobně odejdete s extra dírou v lebce navíc
  • strčit nůž do zásuvky není zrovna nejlepší nápad
Defakto je to s lidmi stejné jako s králíky. Až na to, že veterináři znají jen 5 nemocí a nebyl by z toho tak cool seriál.
Podezřívám americké lékařské fakulty, že si financováním podobných seriálů zajišťují přísun studentů.

Postavy a obsazení

Gregory House (ne, nezačnu na Felixe volat Gregu - bohužel na to neslyší) je to, oč tu běží. Vážně dokonalá postava. Zatraceně vtipná, svým způsobem tragická... pokud už díl nestojí za nic, tak ty kousky mezi umírajícím pacientem a bezradnými lékaři, stojí za to. Těším se na další setkání.
(a přiznám se - interakce s Cuddyovou mě opravdu baví)

James Wilson má mimochodem v češtině naprosto příšerného dabéra (jak jsem dnes znechuceně zjistila). Postava je to čím dál lepší a snad se zdrží i přes sadistický krok scénáristů. Když jsem ho na obrazovce uviděla, řekla jsem si, odkud jen ho znám. Tape (!) přátelé! Geniální šílenost geniálního Roberta Linklatera, kteroužto budu do 48 hodin opět disponovat. (a také o nic méně geniální Swing Kids, ve kterých hraje i Bale a které s touto nově nabytou informací hodlám po sté v nejbližší době zhlédnout).

Davida Morse nemám ráda už od Smrtící epidemie, Disturbia mu moc kladných bodů nepřidala a v Housovi bych jeho postavu pověsila nejraději do průvanu, jak byla nesympatická (a dlouho tam strašila).

V epizodních roličkách se tu (hlavně ze začátku) dá potkat slušná dávka herců z Lost, Heroes, Prison Break, SG a taky jedna děvenka z Buffy. Takže místo hltání děje věčně lovíte na IMDB, odkud toho člověka vlastně znáte.

Cesta skrz

Scénáristé na začátku vymysleli šablonu - nejprve vám ukážeme nemocného (v dalších dílech si s diváky hrají, a tak kýchajících a krvácejících je ze začátku více a můžete takové dvě minutky tipovat, kdo se složí), pak ho přidělíme Housově týmu, začneme mu hádat nemoci, léčit ho, hádáme, léčíme a pokud není už pacient mrtvý (nebo po transplantaci ze špatného hádání), necháme House přijít s geniálním nápadem a pacienta uzdravíme (nebo je pozdě a posíláme ho v černém pytli rodině/patologovi). Po třech sériích je tohle už poměrně nudné, takže díky bohu za díly, které nasazený vzor porušují (Airborn!!! - Housův improvizovaný brainstorming s pasažéry).
Musím se přiznat, že mě ke konci 3. řady už štvala Cameronová, Chase i Forman. Nějak se z jejich výstupů stala rutina, pak rodinná pouta a ke konci už se jen všichni hádali.

Čtvrtá série překvapila. Rozbila všechno zažité a přinesla novinku. Otázka je, jak dobrý to byl tah. Najednou mi totiž začali ti tři chybět a nastalý chaos mě neuvěřitelně štval (bavíme se hlavně o lékařské lince, ta Housova je naprosto bezchybná). Pomalu se mi zdálo, že pacienti by se měli líp, kdyby na ně nenalétlo stádo lékařů a nezačlo je devastovat. Ke konci se vše díky bohu ustálilo (i když ty nové tváře nic moc).

Pak přišly poslední dva díly. Už vás někdy přejel náklaďák?

A co budeme dělat teď? Teď budeme čekat na září!

BTW - tak otřesné titulky, jako má House, jsem douho neviděla. Neuvěřitelné hrubky, doslovné překlady idiomů, "liver" překládáno opakovaně jako "střeva"... snad nebyly jediné, které byly bez chyb. A to pod některými bylo podepsáno i 5 lidí.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Co jsem v mladi zazival u doktora, tak na to se zrovna v TV koukat nemusim :)

ps: mozna tam jeste mohlo byt, ze House je nesympaticky, zakomplexovany, stary, oplzly dedek :D

Anonymní řekl(a)...

Já včera dokoukla poslední díl čtvrté série. Bravurní. A jsem šťastná, když vím, že existují stránky s citáty, takže ty "nudné" pasáže si nemusím znovu přehrávat, stačí zajít na net a číst :)

Salla řekl(a)...

Blair: a vis co, mne se jako chlap misty docela libi:D. A ma uzasne charizmatickej hlas.

Albi: a po youtube jsou vystrihane nejlepsi sceny:)

Cece řekl(a)...

Nojo, House je klasik :-)
Ale po 3 sériích českého dabingu, bych už možná EN nedal.
Na 4. sérii jsem hodně zvědavý, ale musím být trpělivý, až nám ji Nova nadělí :-D

Sid řekl(a)...

Salla> Nejhezci "prehled" House, co sem ho videla za dlouhou dobu :D Tzv. nepovedene sceny rulez XD. A jsi lepsi nez ja - mam dokoukano pouze do pulky 4.serie :) S hlasem souhlasim :) BTW - Pokud nemas Hugha Laurieho dost a mas rada Shakespearovskou Anglii, tak je dobra Cerna zmije :) Serial z dob, nez se stal z Atkinsona Mr. Bean(nevyzvykle moc mluví!) a z Hugha House. Fry je tam taky :) (na BA momentalne ujizdime na severu XD)

Blair> Tos ho toho dedka asi jeste nevidel v Black Adderu, nebo kdyz delal skece s Fryem(vypada furt stejne, skoro :D).BTW - neprecenuj se - tak schvalne, priznej se - mas/mel si RS, vaskulitidu nebo lupus? ;D (a to je jenom nejzakladnejsi vycet :) )

Salla řekl(a)...

sid: je to divny, ale me se oholenej Laurie vubec nelibi:D

Unknown řekl(a)...

Co si myslím o Housovi? Překvapivě totéž co Blair - nesympatický, zakomplexovaný, starý, oplzlý dědek. Myslím, že poněkud přehaná postava. Ale nepopírám, že takoví lidé existují. Opravdu nechápu, co se vám na tom seriálu všem líbí. Ale neberu vám to. Jen mě zas a znova děsí, kolik lidí to žere. Dala jsem tomu šanci. Ale tohle sledovat pravidelně... Bože! Proč se koukat na něco, co kolem sebe člověk vidí denně pořád - nepříjemné protivné lidi.
Jinak... Laurie je opravdu dobrý herec. V čemsi jsem ho viděla a nevěřila, že je to tatáž osoba.

Salla řekl(a)...

Bossi: asi ziju v jinym svete, ale House mi pripada jako dost dobre scenaristicky napsana fikce natazena do extremu a vazne me to dokaze rozesmat.

Musis se zacit obklopovat hodnyma lidima a ne oplzlyma dedkama:)